Les savoirs et la théorie des situations - Université Clermont Auvergne Access content directly
Journal Articles CEMeR Caminhos da Educação Matemática em Revista Year : 2023

Knowledge and theory of situations

Les savoirs et la théorie des situations

Annie Bessot
  • Function : Author
  • PersonId : 1362760

Abstract

The theory of situations conceived by Guy Brousseau includes a refoundation of knowledge with regard to its transmission. In this article, we introduce the theory of mathematical situations (TSM), at the heart of the theory of didactic situations, as an epistemological revolution. The fundamental distinction made by TSM between two different modes of existence of knowledge, situational knowledge and institutional knowledge, leads us to focus on the concept of the fundamental situation as a central instrument for the (re)foundation of knowledge. We illustrate the search for a fundamental situation with a possible genesis of numbers generated by the values of the variables of such a situation. The numbers and the operations on these numbers that can be reached by this genesis are a consequence of this epistemological analysis. We highlight, at each change of the value of a variable, the constituents of the generated situations: milieu, definition-in-act, stake, process leading to the targeted knowledge (institutionalisation). In conclusion, we return to the organisation of knowledge resulting from this research of a fundamental situations and we outline some possible didactic consequences.
La théorie des situations conçue par Guy Brousseau comporte en son sein une refondation des savoirs en vue de leur transmission. Dans cet article, nous introduisons la théorie des situations mathématiques (TSM), au cœur de la théorie des situations didactiques, comme une révolution épistémologique. La distinction fondamentale faite par la TSM entre deux modes d’existence différents de la « connaissance », à savoir connaissance en situation et savoir, nous conduit à nous intéresser au concept de situation fondamentale comme instrument central de la (re)fondation des savoirs. Nous illustrons la recherche d’une situation fondamentale d’une genèse possible des nombres générée par les valeurs de variables d’une telle situation. Les nombres et les opérations sur ces nombres qu’il est possible d’atteindre par cette genèse sont une conséquence de cette analyse épistémologique. Nous mettons en évidence, à chaque changement de la valeur d’une variable, les constituants des situations générées : milieu, définition-en-acte, enjeu, processus conduisant au savoir visé (institutionnalisation). En conclusion, nous revenons sur l’organisation des savoirs qui résulte de ce travail de recherche de situation fondamentale et nous esquissons quelques possibles conséquences didactiques.
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hal-04561450 , version 1 (06-05-2024)

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Attribution - NonCommercial - NoDerivatives

Identifiers

  • HAL Id : hal-04561450 , version 1

Cite

Claire Margolinas, Annie Bessot. Les savoirs et la théorie des situations. CEMeR Caminhos da Educação Matemática em Revista, 2023, Le savoir dans les structures théoriques de la didactique des mathématiques, 13 (4), pp.39-60. ⟨hal-04561450⟩
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