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Theses Year : 2020

The relationship between Corporate Social Responsibility and Earnings Management : A European study

Le lien entre la Responsabilité Sociale des Entreprises et la Gestion du Résultat : Une étude Européenne

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Julie Chassagne

Abstract

This study concerns the link between the Corporate Social Responsibility (CSR) and earnings management. The specific context of Europe has rarely been studied previously in the literature. In this context, we make use of the neo-institutional theory to explain this relationship. The estimation of discretionnary accruals is used as the proxy of earnings management and are computed using the empirical model of Kothari et al. (2005). Our sample is made up of 3.760 observations (or 417 listed firms) in 12 European countries. We observed a period of 9 years (2007 to 2015). The corporate social performance is assessed using a score composed of the social and environmental dimensions. We find a negative link between CSR and earnings management. The empirical results confirm the hypothesis that listed socially responsible companies are less likely to engage in earnings management in Europe. These results are valid for both the social dimension and environmental dimension of the corporate social performance.
Cette étude porte sur le lien entre la responsabilité Sociale des entreprises (RSE) et la gestion du résultat. Le contexte spécifique de l’Europe a rarement été étudié antérieurement dans la littérature. Dans ce contexte, il nous semble que la théorie néo-institutionnelle est pertinente pour expliquer cette relation. Les AD, comme proxy de la gestion du résultat sont calculés à l’aide du modèle empirique de Kothari et al. (2005). Notre échantillon est constitué de 3.760 observations (soient 417 entreprises cotées) dans 12 pays européens. La période s’étend sur 9 ans (2007 à 2015). La performance sociale des entreprises est évaluée à partir d’un score composé de deux dimensions sociale et environnementale. Nous trouvons un lien négatif entre la RSE et la gestion du résultat. Les résultats empiriques confirment l’hypothèse selon laquelle les entreprises cotées socialement responsables sont moins susceptibles de s’engager dans la gestion du résultat en Europe. Ces résultats valent à la fois pour la dimension sociale et la dimension environnementale de la performance sociale.
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tel-03623365 , version 1 (29-03-2022)

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Cite

Julie Chassagne. Le lien entre la Responsabilité Sociale des Entreprises et la Gestion du Résultat : Une étude Européenne. Gestion et management. CleRMa - Clermont Recherche Management, 2020. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03623365⟩
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