Pour une sociopoétique de la nouvelle subsaharienne francophone - Université Clermont Auvergne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2020

Towards a sociopoetics of the short-story genre in French-speaking sub-Saharan Africa

Pour une sociopoétique de la nouvelle subsaharienne francophone

Résumé

Long confined to the margins of literary history, the short-story genre in French-speaking Africa has often lacked visibility among critics. Between a long-standing latent disinterest and nascent scientific research today, the short-story has for too long been absent in the African literary field. However, this peripheral posture seems inaccurate and incongruous nowadays, when one revisits its historical trajectory, and especially when we consider the interest that some writers take in it. Having achieved its autonomy as a genre, the short-story can no longer be considered a « premature novel », an « illegitimate genre » etc. This obsolete and old-fashioned vision is here reassessed, and allows, somehow, to direct the critical gaze (on its forms, its favorite themes ...), towards a more objective conception, built from the latest developments of the genre. Like the other narrative forms, and perhaps even more elaborately, the short story, in the French-speaking world, addresses the authors’ social experiences, summarizes their vision of the world and shows the process of its evolution in Sub-Saharan Africa. It is the overwhelming evidence of the observed and experienced reality of the short-story writer in a given time period in the history of his society. The short-story genre takes on the task of bringing to light, with a touch of realism, the worries and phenomena behind the dislocations and transformations of African societies. Based on new social representations taking place in Africa, it bears witness to a transformed Africa, stubbornly oriented towards fundamentally modern structures. For this reason, this genre tends to claim a new perspective, based on a debate devoid of any bias which has impacted it so far.
Longtemps emmuré dans le discrédit de l’histoire littéraire, la nouvelle dans l’espace africain francophone a souvent manqué de visibilité auprès de la critique. Entre un désintérêt latent depuis longtemps et une recherche scientifique balbutiante aujourd’hui, la nouvelle a longtemps été une longue présence silencieuse dans le champ littéraire africaine. Cependant, cette posture périphérique semble inexacte et incongrue aujourd'hui, lorsqu'on revisite son parcours, et surtout lorsq'on remarque l’intérêt que lui porte certains écrivains. Après avoir trouvé son autonomie en tant que genre, la nouvelle ne peut davantage être considérée comme un « roman prématuré », un « genre bâtard » etc. Cette vision désuète et vieillie est ici réévaluée, et permet, un tant soit peu, d’orienter le regard critique (sur ses formes, ses thèmes de prédilection…), vers une conception plus objective, construite à partir de l’actualité du genre.
Fichier principal
Vignette du fichier
2020LIMO0018.pdf (2.68 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03120995 , version 1 (26-01-2021)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03120995 , version 1

Citer

Elian Sedrik Ngodjo Ngodjo. Pour une sociopoétique de la nouvelle subsaharienne francophone. Littératures. Université de Limoges, 2020. Français. ⟨NNT : 2020LIMO0018⟩. ⟨tel-03120995⟩
162 Consultations
839 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More