J. Amadieu and L. Et-cadin, Compétence et organisation qualifiante, Management humaniste : enjeux, outils et obstacles, Revue Internationale de Psychosociologie, pp.207-224, 1983.

D. Ashford, The feedback environment: an exploratory study of the use, Journal of Organizational Behavior, vol.14, pp.201-224, 1993.

J. Aubret, P. Gilbert, and F. Et-pigeyre, Savoir et Pouvoir, les compétences en questions, 1993.

P. P. Baard, R. L. Deci, and R. M. Et-ryan, Intrinsic Need Satisfaction : A Motivational Basis of Performance and Well-Being in two Work Settings, Journal of Applied Social Psychology, vol.34, pp.2045-2068, 2004.

J. M. Barbier, The impact of multiple source feedback on management development: Findings from a longitudinal study, Savoirs théoriques et savoirs d'action, vol.23, pp.853-867, 1996.

P. Baumard and J. Et-ibert, Quelles approches avec quelles données, pp.82-103, 2003.

J. L. Beauvois and R. V. Et-joule, Le savoir-être dans l'entreprise. Utilité en gestion des ressources humaines, Journal of Personality and Social Psychology, vol.37, pp.1462-1468, 1979.

M. Brasseur, Implication et motivation au travail : une corrélation évidente ?, Humanisme et Entreprise, n° 198, pp.1-18, 1993.

M. Brasseur, Contrat psychologique et motivation au travail, de l'utilité des concepts pour les gestionnaires, Comportements et ressources humaines, La GRH au kaléidoscope, Vuibert, Collection AGRH, pp.117-126, 2008.

M. Brasseur and L. Et-magnien, L'exemplarité en management : facteurs d'actualisation et processus d'apprentissage, 18 ème congrès de l'AGRH, Gestion des Ressources Humaines, 2002.

A. Carbonnel and K. Et-roux, L'engagement un statut positif pour l'erreur dans l'apprentissage du management, Revue Internationale de Psychologie, vol.12, pp.39-55, 2006.

J. F. Chanlat, Dir.) (1990), L'individu dans l'organisation, les dimensions oubliées

T. Coens and M. Jenkins, Abolishing Performance Appraisals ; Why They Backfire and What to Do Instead, 2000.

M. A. Dalton, Should 360-degree feedback be used only for developmental purposes? Greensboro, pp.1-6, 1997.

D. Charm and R. , Personal Causation : The Internal Affective Determinants of Behavior, 1968.

E. L. Deci, Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation, Journal of Personality and Social Psychology, vol.18, pp.105-115, 1971.

E. L. Deci and W. F. Cascio, Changes in intrinsic motivation as a function of negative feedback and threats, Paper presented at the Eastern Psychological Association, 1972.

E. L. Deci, J. P. Connell, and R. M. Et-ryan, Self-determination in a work organisation, Journal of Applied Psychology, vol.74, pp.580-590, 1989.

E. L. Deci and R. M. Et-ryan, The What and Why of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior, Psychological Inquiry, vol.11, pp.227-268, 2000.

C. Defélix, A. Klarsfeld, and E. Et-oiry, Nouveaux regards sur la gestion des compétences, 2006.

D. Vries, D. L. Morrison, A. M. Gerlach, M. Et-schullman, and S. L. , Performance Appraisal on the line, 1981.

P. F. Drucker, Multi-Source Feedback Systems: A Research Perspective, A theory of cognitive dissonance, vol.14, pp.149-193, 1954.

M. Foucault, Le pouvoir psychiatrique -Cours au Collège de France, 1973.

M. Gagné, The Role of Autonomy Support and Autonomy Orientation in Prosocial Behavior Engagement, Motivation and Emotion, vol.77, 2003.

M. Gagné and E. L. Et-deci, Self-determination theory and work motivation, Journal of Organizational Behavior, vol.26, pp.331-362, 2005.

A. Giddens, La constitution de la société, éléments de la théorie de la structuration, PUF Gilbert P, 1987.

M. Girod, La mémoire organisationnelle, Revue Française de Gestion, pp.septembre-octobre, 1995.

S. Giroux and G. Et-tremblay, Méthodologie des sciences humaines : la recherche en action, 2002.

B. G. Glaser and A. L. Strauss, The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research, 1967.

J. Greenberg, Determinants of perceived fairness of performance evaluations, Journal of Applied Psychology, vol.71, pp.340-342, 1986.

L. Handy, M. Devine, and L. Et-heath, Une stratégie de recherche en gestion : l'étude de cas, L'art de l'enquête, Eyrolles Hlady-Rispal M, p.127, 1989.

J. Igalens, A. Et-roger, R. Century-book-koestner, R. M. Ryan, F. Bernieri et al., Setting limits on children's behavior: The differential effects of controlling versus informational styles on intrinsic motivation and creativity, Master Ressources Humaines, vol.52, pp.233-248, 1984.

G. P. Latham and K. N. Et-wexley, Increasing productivity through performance appraisal, 1981.

L. Boterf and G. , De la compétence, essai sur un attracteur étrange, Les Editions d'Organisation Lévy-Leboyer C, La gestion des compétences, Les éditions d'organisation, 1994.

Y. Lichtenberger and . ;-«-compétence, Encyclopédie des Ressources Humaines, Vuibert, pp.203-223, 2003.

M. Wanguri and D. , A Review, an Integration, and a Critique of Cross-Disciplinary research on Performance Appraisals, Evaluations and Feed-back: 1980-1990, The Journal of Business Communication, vol.32, pp.267-293, 1995.

C. Marshall and G. B. Et-rossman, Designing Qualitative Research, 1989.

T. Melkonian, L'appréciation managériale des cadres supérieurs et dirigeants : en quête de justice, de soutien et d'exemplarité, Université Panthéon-Assas Paris II Miles M.B. et Huberman A.M, 1991.

F. Pichault, Une exploration des pratiques enentreprise, Comportements organisationnels, 2000.

C. Seifert, G. Yukl, and R. Et-mcdonald, Effects of multisource feedback and a feedback facilitator on the influence of behavior of managers toward subordinates, Journal of Applied Psychology, vol.88, pp.561-569, 2003.

F. Simonet, L'évaluation : objet de standardisation des pratiques sociales, Cités, vol.37, issue.1, pp.91-100, 2009.

P. C. Smith and L. M. Kendall, Retranslation of Expectations: an approach to the construction of unambiguous anchors for rating scales, Journal of Applied Psychology, vol.47, issue.2, pp.149-155, 1963.

M. Thévenet, Impliquer les personnes dans l'entreprise, Méthodes de recherche en management, 1992.

G. Toegel and J. Et-conger, 360 Degree Assessment : Time for Reinvention, Academy of Management Learning and Education, vol.2, pp.297-311, 2003.

Y. C. Zarka, L'évaluation : un pouvoir supposé savoir, Cités, pp.113-123, 2009.

R. K. Yin, Case study Research, Design and Methods, 1994.