La Naissance des Académies Protestantes (Lausanne, 1537 et Strasbourg, 1538 - Genève, 1559) et la diffusion du modèle, (ouvrage collectif, dir., en collaboration avec Ruxandra Vulcan ). - Archive ouverte HAL Access content directly
Books Year : 2017

La Naissance des Académies Protestantes (Lausanne, 1537 et Strasbourg, 1538 - Genève, 1559) et la diffusion du modèle, (ouvrage collectif, dir., en collaboration avec Ruxandra Vulcan ).

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Abstract

The Beginnings of Protestant Academies (Lausanne, 1537 and Strasburg, 1538 – Geneva, 1559) and the circulation of the model. In the 1530s the Reformation reacted to the challenges posed by agitated circumstances and created new educational institutions. These obviously stood outside the medieval universities but nonetheless enjoyed an official status, and, like the Collège Royal or the Italian Academies, were supported by the political authorities. These institutions which emerged in the wake of the restoration of the sacred colleges of the Antiquity, were part of a new culture that they were eager to promote. This volume has gathered contributions from subject specialists in order to put forward not only the theological renovatio, but also the renewal of liberal arts, in particular the three arts of speech, rhetoric, dialectics and poetics, as well as the new dialogical pedagogy, the study of the three ancient languages and the founding of libraries. The prospect of the book is to revise the full scope of the question and to set in its historical context, starting with the impulse of Zürich’s Schola tigurina, and continuing with the foundation of the Academy of Lausanne and its influence on the three Southern Academies of Nìmes, Die and Orange, and that of the Academy of Strasburg, one year after Lausanne, and its influence in Southern Germany, then Holland and Central Europe, and finally the growth of a Protestant network in the Black Sea countries.
A la suite d’événements mouvementés, la Réforme se dote, dans les années 1530, de lieux d’enseignement nouveaux, évidemment hors de l’Université médiévale, mais avec néanmoins un statut d’institution officielle, soutenus, à la manière du collège royal ou bien des académies italiennes, par le pouvoir politique. Dans la mouvance de la restauration des anciens collèges sacrés, ces institutions sont inscrites dans une nouvelle culture qu’elles désirent promouvoir. Ce livre a fédéré des spécialistes afin de mettre en valeur non seulement la renovatio théologique, mais également celle des arts libéraux, en particulier des trois arts du langage, la rhétorique, la dialectique et la poétique, de même que la nouvelle pédagogie dialogique, sans oublier l’enseignement des trois langues anciennes ni la fondation de bibliothèques. Le propos est de renouveler la question dans toute son envergure en l’actualisant dans l’histoire : vient d’abord l’apport zürichois de la Schola tigurina, puis la fondation de l’Académie de Lausanne, et son influence sur les trois académies méridionales de Nìmes, Die et Orange, et celle de l’Académie de Strasbourg, un an après Lausanne, et son influence dans le sud de l’Allemagne puis en Hollande et dans l’Europe centrale jusqu’à la constitution d’un réseau protestant de la Mer noire.
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Dates and versions

hal-02005043 , version 1 (03-02-2019)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02005043 , version 1

Cite

Monique Venuat (Dir.). La Naissance des Académies Protestantes (Lausanne, 1537 et Strasbourg, 1538 - Genève, 1559) et la diffusion du modèle, (ouvrage collectif, dir., en collaboration avec Ruxandra Vulcan ).. PUBP. 2017, collection Ihrim, Sophie Chiari. ⟨hal-02005043⟩
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