La recherche participative. Multiples regards, 2001. ,
ALL Kids Can Be Readers: The marriage of reading first and inclusive education. Theory into practice, vol.53, pp.98-105, 2014. ,
« Handicaps simulés » : un outil de formation. Les Sciences de l'éducation-Pour l'Ère nouvelle, vol.47, pp.11-36, 2014. ,
L'analyse de contenu, 1991. ,
, Politiques du handicap. Terrains et travaux, vol.2, pp.5-15, 2013.
Agir ensemble et lois France-Québec. Education et Formation, e-300, pp.39-51, 2014. ,
Inclusive education: Pre-service teachers' reflexive learning on diversity and their challenging role, Asia-Pacific journal of teacher education, vol.41, issue.2, pp.173-185, 2013. ,
Inclusivity imperatives and the Australian national curriculum. The educational forum, vol.75, pp.52-65, 2011. ,
Comprendre les enjeux de l'inclusion, le détour par l'histoire. Reliance, vol.22, pp.86-90, 2006. ,
South African teachers' attitudes toward learners with barriers to learning: Attention-deficit and hyperactivity disorder and little or no functional speech, International journal of disability, vol.60, issue.2, pp.85-104, 2013. ,
Social participation of students with special educational needs in different educational systems, vol.34, pp.43-54, 2015. ,
Characteristics of entering teacher candidates, Review of educational research, vol.62, issue.1, pp.37-60, 1992. ,
Chatelanat et G. Pelgrims (dir.). Education et enseignement spécialisés : ruptures et intégrations, pp.171-193, 2003. ,
,
,
A review of factors that determine the attractiveness of teaching profession in Zimbabwe. International review of education, vol.34, pp.59-77, 1988. ,
Theories of inclusion. Theories of schools: Deconstructing and reconstructing the « inclusive school, British educational research journal, vol.25, issue.2, pp.157-178, 1999. ,
Educating children with multiple disabilities: A collaborative approach (p. 1-30), Orelove, R. Sobsey et R. Silberman (dir, 2006. ,
Working with families of children with special needs: Partnership and practice, 1996. ,
(dir.) Disabling barriers -enabling environments, 1993. ,
Analysing conflicting approaches to dyslexia on a European project: Moving to a more strategic, participatory, strength-based and integrated approach, International journal of inclusive education, vol.18, issue.5, pp.515-534, 2014. ,
Responding to the challenges of inclusion in Irish schools, European journal of special needs education, vol.30, issue.2, pp.237-252, 2015. ,
Social justice leadership and inclusion exploring challenges in an urban district struggling to address inequities, Educational administration quarterly, vol.50, issue.5, pp.844-881, 2014. ,
Une société du consensus virtuel, 2003. ,
L'ancrage dans les études sur les représentations sociales, vol.45, pp.189-195, 1992. ,
Réussir l'intégration scolaire. La déficience intellectuelle, 1996. ,
Learning the classroom environment: An ecological analysis, Journal of teacher education, vol.28, issue.6, pp.51-55, 1977. ,
, Revue des sciences de l'éducation, vol.44, 2018.
Les aides pédagogiques aux élèves à besoins éducatifs particuliers : pratiques génériques ou spécifiques ? La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, vol.65, pp.113-126, 2014. ,
Parcours de scolarisation et coopération : enjeux conceptuels et méthodologiques. Nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, vol.57, pp.55-64, 2012. ,
Le champ du handicap, ses enjeux et ses mutations : du désavantage à la participation sociale, Analise psicologica, vol.20, issue.3, pp.281-290, 2012. ,
Stress and coping skills of teachers with a learner with down's syndrome in inclusive classrooms, South African journal of education, vol.21, issue.4, pp.256-260, 2001. ,
School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools, 2001. ,
Inclusion and classroom membership in early childhood, International journal of disability, vol.47, issue.3, pp.237-257, 2000. ,
Des élèves en difficulté aux dispositifs d'aide : une nouvelle organisation du travail enseignant, Recherches en éducation, issue.4, pp.19-30, 2012. ,
La société inclusive, parlons-en ! : il n'y a pas de vie minuscule, 2012. ,
Quels fondements et enjeux du mouvement inclusif ? La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, vol.65, pp.11-20, 2014. ,
Étude des rapports enseignement/apprentissage des mathématiques dans le contexte de l'adaptation scolaire : problématique et repères didactiques, Éducation et didactique, vol.7, issue.1, pp.59-86, 2013. ,
La prise en charge des enfants autistes en France : l'expérience des familles, Laennec, vol.61, issue.4, pp.26-35, 2013. ,
Partenariat chercheurs, praticiens, familles ?De la recherche d'un partenariat à un partenariat de recherche, 2002. ,
,
Inclusion of children with special educational needs in mainstream schools in Ghana: Influence of teachers' and children's characteristics, International journal of inclusive education, vol.13, issue.8, pp.787-804, 2009. ,
Engaging in and engaging with research: Teacher inquiry and development. Teachers and teaching: Theory and practice, vol.15, pp.669-682, 2009. ,
Co-operative inquiry: Research into the human condition, 1996. ,
A synthesis of research on organizational collaboration, Educational leadership, vol.43, issue.5, pp.22-26, 1987. ,
Reaching every student" with a pyramid of intervention approach: One district's journey. Canadian journal of education/Revue canadienne de l'éducation, vol.36, pp.271-304, 2013. ,
Linkage between searcher and practitioners: A qualitative study, American educational research journal, vol.27, issue.2, pp.363-391, 1990. ,
Représentations sociales : phénomènes, concepts et théorie, 1984. ,
Psychologie sociale ,
The three-block model of universal design for learning implementation in a High School, vol.141, pp.1-28, 2013. ,
Partnership and public administration conceptual and practical considerations, Canada public administration, vol.36, issue.1, pp.57-76, 1993. ,
Inclusive education in South Korea, International journal of inclusive education, vol.18, issue.10, pp.979-990, 2014. ,
Access to academics for all students: Critical approaches to inclusive curriculum, instruction, and policy, 2003. ,
École et entreprise, vers quel partenariat ? Sainte-Foy, 1994. ,
Educational inclusion in England: Origins, perspectives and current directions. Support for learning, vol.30, pp.69-82, 2015. ,
, Revue des sciences de l'éducation, vol.44, 2018.
L'inclusion n'est pas un plus d'intégration : l'exemple des jeunes sourds, vol.1, pp.125-131, 2013. ,
Unconscious' inclusion of students with learning disabilities in a Malaysian mainstream primary school: Teachers' perspectives, Journal of research in special educational needs, vol.13, issue.3, pp.218-228, 2013. ,
La recherche collaborative, les facultés d'éducation, le milieu scolaire et les organismes subventionnaires : un concept à clarifier, une situation fragile, des rapports institutionnels précaires ! Dans Y. Lenoir et M. Laforest (dir.), La bureaucratisation de la recherche en éducation et en sciences sociales : constats, impacts et conséquences, pp.205-232, 1996. ,
, , 1999.
, Convergence et démocratie : difficultés du partenariat. NRAIS, vol.6, pp.139-152
Achieving full inclusion: Placing the student at the center of the educational reform, Controversial issues confronting special education: Divergent perspectives, pp.3-12, 1992. ,
Conceptualising and measuring inclusive education, vol.3, pp.3-17, 2014. ,
A theory of human motivation, Psychological review, vol.50, issue.4, p.370, 1943. ,
Building Inclusion from the Ground up: A review of Whole school reculturing programmes for sustaining inclusive change, International journal of Whole schooling, vol.9, issue.2, pp.1-24, 2013. ,
Le partenariat en formation : de la modélisation à une application, 1999. ,
Co-construire des habiletés partenariales pour la prise en compte des besoins particuliers des élèves chez des enseignants novices, 2014. ,
Favoriser le développement et la persévérance professionnels des enseignants ,
,
Examination of the combined effects of work values and early work experiences on organizational commitment, Journal of organizational behavior, vol.19, issue.1, pp.29-52, 1998. ,
Teachers' self-efficacy, sentiments, attitudes, and concerns about inclusion of students with developmental disabilities, vol.24, pp.18-32, 2014. ,
Le domaine de la psychologie sociale. Introduction à S. Moscovici. La psychologie sociale, 1984. ,
Negotiating normalcy with peers in contexts of inclusion: Perceptions of youth with disabilities in India, International journal of disability, vol.60, issue.2, pp.146-166, 2013. ,
Recognising value tensions that underlie problems in inclusive education, Cambridge journal of education, vol.44, issue.4, pp.495-510, 2014. ,
, Organisation des Nations unies pour l'éducation, la science et la culture-UNESCO, 1994.
, Organisation des Nations Unies pour l'éducation, la science et la culture
, Organisation des Nations unies pour l'éducation, la science et la culture, UNESCO, 2000.
, Éducation pour tous : tenir nos engagements collectifs. Cadre d'action de Dakar
Partner schools centers for educational renewal, 1995. ,
Le soutien aux jeunes sortant du système de protection de l'enfance : entre droit commun et prise en compte de besoins particuliers, Journal du droit des jeunes, vol.3, pp.18-23, 2014. ,
La pédagogie à l'école des différences, 1995. ,
Autrement capables : école, emploi, société : pour l'inclusion des personnes handicapées, 2009. ,
Diversité ethnique et éducation inclusive : fondements et perspectives. Éducation et sociétés, vol.1, pp.185-202, 2014. ,
, Revue des sciences de l'éducation, vol.44, 2018.
Collaboration and teaming in effective inclusive school, pp.395-409, 2014. ,
School restructuring and full inclusion. Revision 5. Prepublication Copy (p. 94), 1992. ,
Because we can change the world. A practical guide to building cooperative, 1999. ,
La recherche en partenariat : de nouveaux liens à développer entre universitaires et personnels scolaires, Cahiers de la recherche en éducation, vol.6, pp.189-202, 1999. ,
Parcours de formation et d'accès à l'emploi des anciens étudiants handicapés : recours aux dispositifs et dynamiques identitaires, Agora débats/jeunesse, vol.65, pp.77-92, 2013. ,
The special education paradox: Equity as the way to excellence, Harvard educational review, vol.61, issue.2, pp.148-206, 1991. ,
Inclusive education in developing countries: A closer look at its implementation in the last 10 years, Educational review, vol.67, issue.2, pp.179-195, 2015. ,
European strategic alliances, Royaume-Uni et Three, 1992. ,
L'autisme en vingt ans... regards de deux pédopsychiatres aux pratiques cliniques différentes, Cahiers de psychologie clinique, vol.40, pp.121-150, 2013. ,
Pédagogie de l'inclusion : fondements, définition, défis et perspectives. Éducation et francophonie, vol.30, pp.257-286, 2002. ,
Restructuring for caring and effective education: Piecing the puzzle together, 2000. ,
The principle of normalization in human services, 1972. ,
,
Application des buts de la valorisation des rôles sociaux : manuel des critères et des mesures de la valorisation des rôles sociaux, 1983. ,
Strategies for Full Inclusion, 1989. ,
« Enseignants et partenaires de l'école, démarches et instruments pour travailler ensemble, 1994. ,
Établissements et partenariats : stratégies pour des projets communs : actes du colloque des 14, 15 et 16 janvier 1993, 1995. ,
, 25 % Bama Frangieh : 13 % Eugène Graziani : 12 % Corinne Mérini : 25 % Serge Thomazet : 25 % Ce texte a été révisé par : Sandra Najac Texte reçu le : 28 février 2017 Version finale reçue le : 5 octobre, pp.12-2017, 2017.