M. Anadón, La recherche participative. Multiples regards, 2001.

C. Ashby, J. Burns, and J. Royle, ALL Kids Can Be Readers: The marriage of reading first and inclusive education. Theory into practice, vol.53, pp.98-105, 2014.

T. Assude and M. Calmet, « Handicaps simulés » : un outil de formation. Les Sciences de l'éducation-Pour l'Ère nouvelle, vol.47, pp.11-36, 2014.

L. Bardin, L'analyse de contenu, 1991.

P. Y. Baudot, C. Borelle, and A. Revillard, Politiques du handicap. Terrains et travaux, vol.2, pp.5-15, 2013.

J. Bélanger, S. Thomazet, and C. Mérini, Agir ensemble et lois France-Québec. Education et Formation, e-300, pp.39-51, 2014.

R. Bentley-williams and J. Morgan, Inclusive education: Pre-service teachers' reflexive learning on diversity and their challenging role, Asia-Pacific journal of teacher education, vol.41, issue.2, pp.173-185, 2013.

R. Berlach and D. Chambers, Inclusivity imperatives and the Australian national curriculum. The educational forum, vol.75, pp.52-65, 2011.

P. Bonjour, Comprendre les enjeux de l'inclusion, le détour par l'histoire. Reliance, vol.22, pp.86-90, 2006.

J. Bornman and D. K. Donohue, South African teachers' attitudes toward learners with barriers to learning: Attention-deficit and hyperactivity disorder and little or no functional speech, International journal of disability, vol.60, issue.2, pp.85-104, 2013.

G. Bossaert, A. A. De-boer, P. Frostad, S. J. Pijl, and K. Petry, Social participation of students with special educational needs in different educational systems, vol.34, pp.43-54, 2015.

S. M. Brookhart and D. J. Freeman, Characteristics of entering teacher candidates, Review of educational research, vol.62, issue.1, pp.37-60, 1992.

G. Chatelanat, Chatelanat et G. Pelgrims (dir.). Education et enseignement spécialisés : ruptures et intégrations, pp.171-193, 2003.

B. Bruxelles,

J. Bélanger, B. Frangieh, E. Graziani, C. Mérini, and S. Thomazet,

B. S. Chivore, A review of factors that determine the attractiveness of teaching profession in Zimbabwe. International review of education, vol.34, pp.59-77, 1988.

C. Clark, A. Dyson, A. Millward, and S. Robson, Theories of inclusion. Theories of schools: Deconstructing and reconstructing the « inclusive school, British educational research journal, vol.25, issue.2, pp.157-178, 1999.

C. J. Cloninger, Educating children with multiple disabilities: A collaborative approach (p. 1-30), Orelove, R. Sobsey et R. Silberman (dir, 2006.

N. Dale, Working with families of children with special needs: Partnership and practice, 1996.

K. Davis, (dir.) Disabling barriers -enabling environments, 1993.

J. M. Davis and P. Deponio, Analysing conflicting approaches to dyslexia on a European project: Moving to a more strategic, participatory, strength-based and integrated approach, International journal of inclusive education, vol.18, issue.5, pp.515-534, 2014.

T. Day and A. Prunty, Responding to the challenges of inclusion in Irish schools, European journal of special needs education, vol.30, issue.2, pp.237-252, 2015.

D. Dematthews and H. Mawhinney, Social justice leadership and inclusion exploring challenges in an urban district struggling to address inequities, Educational administration quarterly, vol.50, issue.5, pp.844-881, 2014.

F. ;. Dhume and . Iscra-méditerranée, Une société du consensus virtuel, 2003.

W. Doise, L'ancrage dans les études sur les représentations sociales, vol.45, pp.189-195, 1992.

R. Doré, S. Wagner, and J. Brunet, Réussir l'intégration scolaire. La déficience intellectuelle, 1996.

W. Doyle, Learning the classroom environment: An ecological analysis, Journal of teacher education, vol.28, issue.6, pp.51-55, 1977.

, Revue des sciences de l'éducation, vol.44, 2018.

C. Dunand and S. Feuilladieu, Les aides pédagogiques aux élèves à besoins éducatifs particuliers : pratiques génériques ou spécifiques ? La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, vol.65, pp.113-126, 2014.

S. Ebersold, Parcours de scolarisation et coopération : enjeux conceptuels et méthodologiques. Nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, vol.57, pp.55-64, 2012.

S. Ebersold, Le champ du handicap, ses enjeux et ses mutations : du désavantage à la participation sociale, Analise psicologica, vol.20, issue.3, pp.281-290, 2012.

P. Engelbrecht, E. Swart, and I. Eloff, Stress and coping skills of teachers with a learner with down's syndrome in inclusive classrooms, South African journal of education, vol.21, issue.4, pp.256-260, 2001.

J. L. Epstein, School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools, 2001.

E. J. Erwin and M. Guintini, Inclusion and classroom membership in early childhood, International journal of disability, vol.47, issue.3, pp.237-257, 2000.

C. Félix, F. Saujat, and C. Combes, Des élèves en difficulté aux dispositifs d'aide : une nouvelle organisation du travail enseignant, Recherches en éducation, issue.4, pp.19-30, 2012.

C. Gardou, La société inclusive, parlons-en ! : il n'y a pas de vie minuscule, 2012.

C. Gardou, Quels fondements et enjeux du mouvement inclusif ? La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, vol.65, pp.11-20, 2014.

J. Giroux, Étude des rapports enseignement/apprentissage des mathématiques dans le contexte de l'adaptation scolaire : problématique et repères didactiques, Éducation et didactique, vol.7, issue.1, pp.59-86, 2013.

C. Granger-sarrazin, La prise en charge des enfants autistes en France : l'expérience des familles, Laennec, vol.61, issue.4, pp.26-35, 2013.

V. Guerdan, J. M. Bouchard, and M. Mercier, Partenariat chercheurs, praticiens, familles ?De la recherche d'un partenariat à un partenariat de recherche, 2002.

J. Bélanger, B. Frangieh, E. Graziani, C. Mérini, and S. Thomazet,

E. K. Gyimah, D. Sugden, and S. Pearson, Inclusion of children with special educational needs in mainstream schools in Ghana: Influence of teachers' and children's characteristics, International journal of inclusive education, vol.13, issue.8, pp.787-804, 2009.

E. Hall, Engaging in and engaging with research: Teacher inquiry and development. Teachers and teaching: Theory and practice, vol.15, pp.669-682, 2009.

J. Heron, Co-operative inquiry: Research into the human condition, 1996.

S. M. Hord, A synthesis of research on organizational collaboration, Educational leadership, vol.43, issue.5, pp.22-26, 1987.

K. Howery, T. Mclellan, and K. Pedersen-bayus, Reaching every student" with a pyramid of intervention approach: One district's journey. Canadian journal of education/Revue canadienne de l'éducation, vol.36, pp.271-304, 2013.

M. Huberman, Linkage between searcher and practitioners: A qualitative study, American educational research journal, vol.27, issue.2, pp.363-391, 1990.

D. Jodelet, Représentations sociales : phénomènes, concepts et théorie, 1984.

. Moscovici, Psychologie sociale

J. Katz and R. Sugden, The three-block model of universal design for learning implementation in a High School, vol.141, pp.1-28, 2013.

K. Kernaghan, Partnership and public administration conceptual and practical considerations, Canada public administration, vol.36, issue.1, pp.57-76, 1993.

Y. W. Kim, Inclusive education in South Korea, International journal of inclusive education, vol.18, issue.10, pp.979-990, 2014.

P. Kluth, D. M. Straut, and D. P. Biklen, Access to academics for all students: Critical approaches to inclusive curriculum, instruction, and policy, 2003.

C. Landry and F. Et-serre, École et entreprise, vers quel partenariat ? Sainte-Foy, 1994.

F. Lauchlan and S. Greig, Educational inclusion in England: Origins, perspectives and current directions. Support for learning, vol.30, pp.69-82, 2015.

, Revue des sciences de l'éducation, vol.44, 2018.

,. Le-capitaine, L'inclusion n'est pas un plus d'intégration : l'exemple des jeunes sourds, vol.1, pp.125-131, 2013.

L. W. Lee and H. M. Low, Unconscious' inclusion of students with learning disabilities in a Malaysian mainstream primary school: Teachers' perspectives, Journal of research in special educational needs, vol.13, issue.3, pp.218-228, 2013.

Y. Lenoir, La recherche collaborative, les facultés d'éducation, le milieu scolaire et les organismes subventionnaires : un concept à clarifier, une situation fragile, des rapports institutionnels précaires ! Dans Y. Lenoir et M. Laforest (dir.), La bureaucratisation de la recherche en éducation et en sciences sociales : constats, impacts et conséquences, pp.205-232, 1996.

J. Lesain-delabarre, , 1999.

. Partage, Convergence et démocratie : difficultés du partenariat. NRAIS, vol.6, pp.139-152

D. K. Lipsky and A. Gartner, Achieving full inclusion: Placing the student at the center of the educational reform, Controversial issues confronting special education: Divergent perspectives, pp.3-12, 1992.

T. Loreman, C. Forlin, D. Chambers, U. Sharma, and J. Deppeler, Conceptualising and measuring inclusive education, vol.3, pp.3-17, 2014.

A. H. Maslow, A theory of human motivation, Psychological review, vol.50, issue.4, p.370, 1943.

C. Mcmaster, Building Inclusion from the Ground up: A review of Whole school reculturing programmes for sustaining inclusive change, International journal of Whole schooling, vol.9, issue.2, pp.1-24, 2013.

C. Mérini and . ;-l'harmattan, Le partenariat en formation : de la modélisation à une application, 1999.

C. Mérini, S. Thomazet, and E. Gaime, Co-construire des habiletés partenariales pour la prise en compte des besoins particuliers des élèves chez des enseignants novices, 2014.

S. Portelance, J. Martineau, and . Mukamurera, Favoriser le développement et la persévérance professionnels des enseignants

J. Bélanger, B. Frangieh, E. Graziani, C. Mérini, and S. Thomazet,

J. P. Meyer, P. G. Irving, and N. J. Et-allen, Examination of the combined effects of work values and early work experiences on organizational commitment, Journal of organizational behavior, vol.19, issue.1, pp.29-52, 1998.

A. Montgomery and P. Mirenda, Teachers' self-efficacy, sentiments, attitudes, and concerns about inclusion of students with developmental disabilities, vol.24, pp.18-32, 2014.

S. Moscovici, Le domaine de la psychologie sociale. Introduction à S. Moscovici. La psychologie sociale, 1984.

S. Naraian and P. Et-natarajan, Negotiating normalcy with peers in contexts of inclusion: Perceptions of youth with disabilities in India, International journal of disability, vol.60, issue.2, pp.146-166, 2013.

B. Norwich, Recognising value tensions that underlie problems in inclusive education, Cambridge journal of education, vol.44, issue.4, pp.495-510, 2014.

, Organisation des Nations unies pour l'éducation, la science et la culture-UNESCO, 1994.

, Organisation des Nations Unies pour l'éducation, la science et la culture

, Organisation des Nations unies pour l'éducation, la science et la culture, UNESCO, 2000.

, Éducation pour tous : tenir nos engagements collectifs. Cadre d'action de Dakar

R. Osguthorpe, R. C. Harris, F. M. Harris, and S. Black, Partner schools centers for educational renewal, 1995.

A. Oui, Le soutien aux jeunes sortant du système de protection de l'enfance : entre droit commun et prise en compte de besoins particuliers, Journal du droit des jeunes, vol.3, pp.18-23, 2014.

P. Perrenoud, La pédagogie à l'école des différences, 1995.

E. Plaisance and A. Kahn, Autrement capables : école, emploi, société : pour l'inclusion des personnes handicapées, 2009.

M. Potvin, Diversité ethnique et éducation inclusive : fondements et perspectives. Éducation et sociétés, vol.1, pp.185-202, 2014.

, Revue des sciences de l'éducation, vol.44, 2018.

D. Ryndak, D. Lehr, T. Ward, and H. Debevoise, Collaboration and teaming in effective inclusive school, pp.395-409, 2014.

W. Sailor, K. Gee, and P. Karasoff, School restructuring and full inclusion. Revision 5. Prepublication Copy (p. 94), 1992.

M. Sapon-shevin, Because we can change the world. A practical guide to building cooperative, 1999.

L. Savoie-zajc and A. Dolbec, La recherche en partenariat : de nouveaux liens à développer entre universitaires et personnels scolaires, Cahiers de la recherche en éducation, vol.6, pp.189-202, 1999.

M. Segon and N. Et-le-roux, Parcours de formation et d'accès à l'emploi des anciens étudiants handicapés : recours aux dispositifs et dynamiques identitaires, Agora débats/jeunesse, vol.65, pp.77-92, 2013.

T. Skrtic, The special education paradox: Equity as the way to excellence, Harvard educational review, vol.61, issue.2, pp.148-206, 1991.

M. Srivastava, A. De-boer, and S. J. Pijl, Inclusive education in developing countries: A closer look at its implementation in the last 10 years, Educational review, vol.67, issue.2, pp.179-195, 2015.

S. Urban and S. Vendemini, European strategic alliances, Royaume-Uni et Three, 1992.

. Vander, C. Vorst, and A. Wintgens, L'autisme en vingt ans... regards de deux pédopsychiatres aux pratiques cliniques différentes, Cahiers de psychologie clinique, vol.40, pp.121-150, 2013.

R. Vienneau, Pédagogie de l'inclusion : fondements, définition, défis et perspectives. Éducation et francophonie, vol.30, pp.257-286, 2002.

R. Villa and J. Thousand, Restructuring for caring and effective education: Piecing the puzzle together, 2000.

W. Wolfensberger, The principle of normalization in human services, 1972.

J. Bélanger, B. Frangieh, E. Graziani, C. Mérini, and S. Thomazet,

W. Wolfensberger and S. Thomas, Application des buts de la valorisation des rôles sociaux : manuel des critères et des mesures de la valorisation des rôles sociaux, 1983.

J. E. York, T. Vandercook, C. Macdonald, and S. Wolff, Strategies for Full Inclusion, 1989.

D. Zay, « Enseignants et partenaires de l'école, démarches et instruments pour travailler ensemble, 1994.

D. Zay and A. Et-gonnin-bolo, Établissements et partenariats : stratégies pour des projets communs : actes du colloque des 14, 15 et 16 janvier 1993, 1995.

J. Bélanger, 25 % Bama Frangieh : 13 % Eugène Graziani : 12 % Corinne Mérini : 25 % Serge Thomazet : 25 % Ce texte a été révisé par : Sandra Najac Texte reçu le : 28 février 2017 Version finale reçue le : 5 octobre, pp.12-2017, 2017.