M. A. Arbib, From synergies and embryos to motor schemas, pp.545-562, 1986.
DOI : 10.1016/s0166-4115(08)61383-7

H. Beilin, Mechanisms in the explanation of developmental change, Advances in child development and behavior, vol.25, pp.327-352, 1994.

A. Ben-zeev, The schema paradigm in perception, The journal of Mind and Behavior, vol.9, pp.487-514, 1988.

N. Bernstein, The coordination and regulation of movements, 1967.

G. Cellérier and J. J. Ducret, Les fondements du constructivisme psychologique, Le cheminement des découvertes de l'enfant. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé, pp.213-302, 1992.

E. Claparède, De l'enseignement à l'apprentissage, Neuchatel : Delachaux et Niestlé, 6ème édition. Develay, M, 1968.

B. Inhelder and D. De-caprona, Vers le constructivisme psychologique : Structures? Procédures? Les deux indissociables, Le cheminement des découvertes de l'enfant. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé, pp.19-50, 1992.

P. Janet, Ouvrage publié par la Société Pierre Janet avec le concours du CNRS, 1929.

M. Jeannerod, The representing brain: Neural correlates of motor intention and imagery, Behavioral and Brain Sciences, vol.17, pp.187-245, 1994.

J. A. Kelso and B. A. Kay, Information and control: A macroscopic analysis of perception-action coupling, Perspectives on Perception and Action, 1987.

B. Lahire, L'homme pluriel, les ressorts de l'action, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00425793

O. Lourenço and A. Machado, In defense of Piaget's theory: a reply to 10 common criticisms, Psychological Review, vol.103, pp.143-164, 1996.

J. ;. Marsenach, C. Lamouche, and D. Petit, Volley-ball : De l'école aux associations, Chêne, 1986.

J. Marsenach, Education Physique et Sportive : Quel enseignement ?, 1991.

H. R. Maturana and F. Varela, L'arbre de la connaissance. Racines biologiques de la compréhension humaine, 1994.

U. Neisser, Cognition and reality, 1976.

K. M. Newell and C. R. Barclay, The development of movement control and co-ordination, pp.175-212, 1982.

J. Piaget, La naissance de l'intelligence chez l'enfant. Lausanne : Delachaux et Niestlé, éd, 1936.

J. Piaget, La portée psychologique et épistémologique des essais néo-hulliens de D. Berlyne, 1960.

J. Berline, T. Piaget, . Du, X. Et-opérations,-etudes-d'epistémologie-génétique, :. Paris et al., La psychologie de l'intelligence. Paris : Armand Colin. Piaget, J, 1967.

M. Récopé, Statut et fonctions du schème de duel dans l'organisation de l'action motrice d'opposition : le cas du Volley-ball, 1996.

M. Récopé, Vers un constructivisme enactif, Psychologie Française, vol.42, pp.77-88, 1997.

M. Récopé, La synthèse assimilatrice : vers une théorie de l'organisation de l'action, Compétences complexes dans l'éducation

M. Récopé and B. Boda, L'articulation des compétences : une illustration en sport collectif, revue EPS , 269, Le mécanisme de la pensée : les schèmes mentaux. Revue Philosophique, XC, vol.14, pp.161-202, 1920.

D. E. Rumelhart, Schemata : The building blocks of cognition, Theoretical issues in reading comprehension, 1980.

J. J. Temprado and R. Frances, Etude des prises de décision en sport, Tâches, traitement de l'information et comportements dans les activités physiques et sportives, pp.113-159, 1989.

E. Thelen and L. B. Smith, A dynamic systems approach to the development of cognition and action, Psychological Review, vol.99, pp.395-417, 1992.

P. Van-geert, A dynamic systems model of basic developmental mechanisms: Piaget, Vygotsky and beyond, Psychological Review, vol.105, pp.634-677, 1998.

F. Varela, E. Thompson, and E. Rosch, L'inscription corporelle de l'esprit, 1993.

G. Vergnaud, La réponse instrumentale comme solution de problème : contribution, 1968.

G. Vergnaud, Concepts et schèmes dans une théorie opératoire de la représentation. Psychologie Française, vol.30, pp.245-252, 1985.

G. Vergnaud, Questions vives de la psychologie du développement, Bulletin de Psychologie, XLII, vol.390, pp.450-457, 1991.

G. Vergnaud and M. Et-récopé, , 2000.

. De-revault-d, Allonnes à une théorie du schème aujourd'hui. Psychologie française, vol.45, pp.35-50

P. Viviani, Motor-perceptual interactions: the evolution of ideas, Cognitive science in Europe : issues and trends. Golem, pp.11-39, 1990.

W. H. Warren, Perceiving affordances: Visual guidances of stair climbing, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.10, pp.683-703, 1984.

A. M. Williams, K. Davids, L. Burwitz, and J. G. Williams, Rewiew: Perception and action in sport, Journal of human movement studies, vol.22, pp.147-204, 1992.

P. G. Zanone and J. A. Kelso, Relative timing from the perspective of dynamic pattern theory: Stability and instability, pp.69-92, 1991.

P. G. Zanone and J. A. Kelso, The evolution of behavioral attractors with learning: Nonequilibrium phase transitions, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.18, issue.2, pp.403-421, 1992.