Les "clercs musiciens" en France à la fin du XVIIIe siècle - Université Clermont Auvergne Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2008

Les "clercs musiciens" en France à la fin du XVIIIe siècle

Stéphane Gomis

Résumé

Of the varied groups of musicians engaged in the service of places of worship, this study focuses on the group of clergy-musicians, whether or not they had reached the rank of priest; all in all, this group includes about a hundred people at the time of the Revolution. It seemed pertinent to devote a particular study to a category of men who combined their status as clerics and their ability in the art of music. Our aim was mainly to consider the articulation between a particular status (belonging to the church) and a specific fonction (being a musician). This study of the character of the clergy-musician highlights a few of its characteristics, starting with features common to the whole of this socio-professional category. Thus, we observe the frequency of long-lasting services to the institution, for example musicians first employed by the church as altar boys. We also notice that many virtuosos did not hesitate to travel, sometimes long distances, to find more attrac­tive or more prestigious occupation. In contrast, it appears that clergy mainly held the fonction of choir-direction as masters of music. The canons of ecclesiastic institutions apparently preferred to entrust such tasks to one of their number. Moreover, the almost complete absence of instrumentalists amongst the ranks of clergy-musicians, except for organists, shows that the use of instruments, as employed in secular situations, was not approved by a clergy then very much aware of its condition.
Dans leur« adresse» aux députés de l'Assemblée nationale, les musi­ciens de l'église cathédrale de Rouen indiquent que« la classe des musi­ciens de cette cathédrale et des autres églises du royaume, comprend presque partout des prêtres, des clercs, des hommes mariés chargés de famille, des non-mariés et des enfants de chœur ». Ils décrivent en quelques mots une situation qui vaut pour le royaume tout entier. Au sein de cet ensemble fort divers, nous avons fait le choix d'étudier tout parti­culièrement le groupe des gens d'Église, qu'ils aient atteint l'état sacerdo­tal ou non. En effet, il nous a semblé pertinent de se pencher sur une catégorie d'hommes qui associent leur qualité de clerc et leur compétence dans l'art de la musique. L'objectif était notamment de réfléchir sur cette articulation entre un état : « être l'Église » et une fonction bien spécifique, celle de musicien. Cette contribution se propose donc, tout d'abord, de définir les différents statuts de ces clercs séculiers ; puis, notre regard se portera sur leurs différentes activités musicales ; enfin, il nous a paru intéressant de présenter plus spécifiquement quelques parcours indivi­duels.
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Identifiants

  • HAL Id : hal-01005213 , version 1

Citer

Stéphane Gomis. Les "clercs musiciens" en France à la fin du XVIIIe siècle. Musiciens d’Église en Révolution. Portrait et devenir d'un groupe professionnel, Bernard Dompnier; Philippe Bourdin, Oct 2007, Le Puy-en-Velay, France. pp.275-287. ⟨hal-01005213⟩
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